Viac,
než kedykoľvek predtým, som v materstve vďačná za to, že som
vyštudovala liečebnú pedagogiku. Myslím, že inak by som mala tendenciu moje deti oveľa viac hodnotiť
akosi vertikálne, z hľadiska ich osobnosti – že Agátka je
dominantná, že často nepozná mieru (v období minulej zimy sa
prosím zvykla kojiť 40 krát denne, po 30 sekúnd a v noci
približne raz, od večera do rána), že je sebecká, a tak ďalej.
A Inka, tá sa javí byť precitlivená a urážlivá.
Ale
ten horizontálny, ontogenetický pohľad mi nedá – dieťa v dvoch
rokoch nevie nebyť sebecké, pretože jeho myslenie je ešte
v egocentrickej fáze. A čuduj sa svete, Agátka už mieru má,
dokonca sa už nekojí. A s tou dominanciou to tiež už prestáva
byť také jednoznačné. Proste, deti sa vyvíjajú. A ich správaniu
môžeme dať nálepku povahovej črty („ona je taká, on je
taký“), alebo to jednoducho môžeme prijať ako niečo, čo nutne
a dočasne patrí k ich vývinu, alebo špecifickej situácii
(napríklad adaptácii na nového súrodenca, či zdravotnému
stavu). Niektoré črty samozrejme ostávajú. O mnohých sa to však dopredu povedať nedá.
Napriek
vzdelaniu takéto tendencie vo mne vyskakujú ako takí hluční jaskynní škriatkovia. Môj muž je
pre mňa poistkou vo chvíľach, kedy skĺzavam k hodnotiacemu
prístupu. A to je matematik! Mnohí ľudia sú
obdarovaní tým, že dokážu vnímať druhých ľudí bez
hodntenia, s otvorenou mysľou. Priala by som si to aj pre seba.
Pri
uvažovaní o našich deťoch často zabieham k Erikovi Eriksonovi, a
tak by som mu rada venovala priestor aj tu.
Erikson
bol žiak Anny Freudovej a ako pokračovateľ psychodynamickej línie
prevzal Freudov model psychosexuálneho vývinu. Narozdiel od Freuda
však popísal vývin nielen po adolescenciu, ale až po starobu a
smrť. Jeho pohľad tak vykresľuje človeka ako bytosť s kapacitou
meniť sa a vyvíjať sa až do posledného dychu.
Podobne
ako Freud, aj Erikson chápal človeka ako bytosť determinovanú
pudmi, ktoré sú vrodené, no vnímal ich širšie a viac z hľadiska
medziľudských vzťahov.
Popisuje osem životných štádií, z ktorých každé v sebe nesie
hlavný psychosociálny konflikt. Ten je normatívny a podstatný pre vývin. Tým, že sa človek vysporiada s týmto konfliktom, osvojí si dôležitú cnosť
(zručnosť) a pripraví sa na ďalšiu vývinovú výzvu. V tomto príspevku sa budem venovať prvým
dvom obdobiam.
1.
Štádium receptivity – téma bazálnej dôvery
Korešponduje s orálnou fázou podľa Freuda. Ide o obdobie prvého roku a pol, až dvoch rokov. V tomto období býva dieťatko dojčené (alebo kŕmené) a plne závislé na matke, či inom dospelom, ktorý túto primárnu vzťahovú rolu zastáva. Dieťa je receptívne - prijíma (spočiatku plne odkázane) túto starostlivosť a len postupne sa učí aktívne „si brať“. Bez blízkosti sa cíti byť ohrozené.
Korešponduje s orálnou fázou podľa Freuda. Ide o obdobie prvého roku a pol, až dvoch rokov. V tomto období býva dieťatko dojčené (alebo kŕmené) a plne závislé na matke, či inom dospelom, ktorý túto primárnu vzťahovú rolu zastáva. Dieťa je receptívne - prijíma (spočiatku plne odkázane) túto starostlivosť a len postupne sa učí aktívne „si brať“. Bez blízkosti sa cíti byť ohrozené.
Erikson
nevníma ako hybný pud ten orálny, ale pud zameraný na blízkosť
matky. Dieťa hľadá uspokojenie vo vzťahu a je to práve tento
primárny vzťah, ktorý dieťaťu predstavuje svet ako miesto dobré
pre život. Dôvera, ktorú dieťa cíti k matke, v ňom buduje cnosť
nádej, že nakoniec všetko dobre dopadne. Páči sa mi
príklad, ktorý popisuje Pavel Říčan: dieťatku rastú zúbky a
počas dojčenia matku uhryzne. Matkina prudká, či
ubolená reakcia spôsobí, že dieťa zneistie. Možno sa
žalostne rozplače. Matkine následné uistenie a blízkosť, o ktoré bábätko
nepríde ani v takejto situácii, je potvrdením, že dôvera a nádej
obstoja aj napriek dočasným ťažkostiam. Cieľom teda nie je eliminovať všetko negatívne, ale preniesť dieťa cez strach a bolesť s láskou a uistením. Erikson práve v dočasnom
strese vidí možnosť hlbšie precítiť túto dôveru a nádej.
2.
Štádium autonómie
Asi od roku a štvrť si pri Agátke hovorievam „ťažké, ťažké“ a stupňuje sa to. Malý človek, no nepopierateľne už osobnosť, objavuje vlastnú samostatnosť a spoločenskú rolu slobodného jedinca. Táto sloboda sa týka najmä vzťahu k vlastnému telu a vlastnej osobnosti. Bytostné témy tohto obdobia, ktoré trvá približne do troch rokov, sa týkajú ale nielen nácviku samostatnej toalety, ale všeobecnejšie schopnosti „udržať, pustiť, vypudiť“ - lyžičku, jedlo, hračku, pozíciu, emóciu, úmysel.
Chce sa samo obliecť, chce samé prejsť cez cestu, nechce sa držať za ruku. Povestný negativizmus a prvý detský vzdor môže prísť v úplne novej tvári, ktorú sme u dieťaťa doteraz nevideli. Sila, voči ktorej sa dieťa vzdorom vymedzuje, však už nie je len tá rodičovská, korigujúca, ale aj vnútorná – pocit hanby a pochybnosti. Kým dojčiatko sa bálo straty a trestu, dieťa hľadajúce autonómiu už pozná aj vnútornú brzdu - hanbu, že chce uplatniť svoje Ja, alebo tiež pochybnosť, ktorá ho chráni pred niečím, čo ešte presahuje jeho možnosti. S rastúcou autonómiou klesá závislosť na rodičovi a dieťa aj rodič sa potrebujú vysporiadať s tým, že ich očakávania a konanie sa od seba oddeľujú.
Asi od roku a štvrť si pri Agátke hovorievam „ťažké, ťažké“ a stupňuje sa to. Malý človek, no nepopierateľne už osobnosť, objavuje vlastnú samostatnosť a spoločenskú rolu slobodného jedinca. Táto sloboda sa týka najmä vzťahu k vlastnému telu a vlastnej osobnosti. Bytostné témy tohto obdobia, ktoré trvá približne do troch rokov, sa týkajú ale nielen nácviku samostatnej toalety, ale všeobecnejšie schopnosti „udržať, pustiť, vypudiť“ - lyžičku, jedlo, hračku, pozíciu, emóciu, úmysel.
Chce sa samo obliecť, chce samé prejsť cez cestu, nechce sa držať za ruku. Povestný negativizmus a prvý detský vzdor môže prísť v úplne novej tvári, ktorú sme u dieťaťa doteraz nevideli. Sila, voči ktorej sa dieťa vzdorom vymedzuje, však už nie je len tá rodičovská, korigujúca, ale aj vnútorná – pocit hanby a pochybnosti. Kým dojčiatko sa bálo straty a trestu, dieťa hľadajúce autonómiu už pozná aj vnútornú brzdu - hanbu, že chce uplatniť svoje Ja, alebo tiež pochybnosť, ktorá ho chráni pred niečím, čo ešte presahuje jeho možnosti. S rastúcou autonómiou klesá závislosť na rodičovi a dieťa aj rodič sa potrebujú vysporiadať s tým, že ich očakávania a konanie sa od seba oddeľujú.
Dieťa
v tomto veku je už naozaj zdatné po mnohých stránkach. Motoricky
je vybavené, aby vyliezlo aj tam, kam nechceme. Jeho
kreativita v hre široko prekračuje medze dospelého pohľadu na
svet (a jeho nervov) a jeho potreba vlastniť nás môže privádzať do strachu z
interakcie s inými deťmi. To
všetko prirodzene vytvára situácie, v ktorých detská sloboda
naráža na hranice možností, poriadku a únosnosti.
Pomáhame mu tým, že budujeme hranice, v rámci ktorých môže byť slobodné? Objasňujeme mu tieto hranice a pomáhame mu pochopiť ich hodnotu a zmysel? Keď ho nabádame ku pokojnému riešeniu konfliktnej situácie, robíme to pokojne aj my? Upratujeme si po sebe tak, ako to žiadame aj od neho? Sme tak disciplinovaní, ako ho to učíme? Predstavujeme mu hodnoty a hranice, alebo ich od neho len vyžadujeme?
Pomáhame mu tým, že budujeme hranice, v rámci ktorých môže byť slobodné? Objasňujeme mu tieto hranice a pomáhame mu pochopiť ich hodnotu a zmysel? Keď ho nabádame ku pokojnému riešeniu konfliktnej situácie, robíme to pokojne aj my? Upratujeme si po sebe tak, ako to žiadame aj od neho? Sme tak disciplinovaní, ako ho to učíme? Predstavujeme mu hodnoty a hranice, alebo ich od neho len vyžadujeme?
"Ja sám!" a univerzálna detská odpoveď "Nie!" majú svoje miesto v tomto období a ich popretie by dieťaťu ublížilo. Cieľom
tohto obdobia je osvojiť si lásku k vlastnej slobode a k
poriadku. V slovenčine mi chýba presnejší preklad slova „order“
alebo české „řád“. Je to akýsi trvalý a zmysluplný systém, v rámci ktorého sa dieťa môže realizovať po fyzickej, psychickej a sociálnej stránke. Cnosť, ktorá klíči počas tohto obdobia, je vôľa. Glasová túto vôľu definuje ako rastúcu silu robiť vlastné rozhodnutia, uskutočňovať úlohy a používať sebakontrolu, ktorá postupne nahrádza hodnotenie matky. Aké strašne dôležité je v dospelosti vedieť rozlišovať veci v živote slobodne a autonómne. A ako to mnohí nevieme! Podľa
Říčana je hrozba tohto obdobia v tom, že zlomíme vôľu dieťatka ku slobode alebo naopak, že dieťa odmietne poriadok a naučí sa poslúchať len zo strachu
a hanby.
Dnes dievčatá, polozdravé - polochoré, hore od pol šiestej ráno, zaspali poobede na tri a pol hodiny. Strávila som ich s Eriksonom v meditácii nad deťmi a nad sebou. Vnútorne cítim, že ako moje deti prechádzajú týmito obdobiami, prechádzam si nimi opäť aj ja. Výchova nesmeruje od nás k nim, ale aj od nich k nám. Otvárajú sa vo mne pocity z detstva, pochybnosti, hanba a zúrivosť, strach a túžba. Možno som sa spolu s Agátkou dotkla niečoho hlbokého v sebe samej, niečoho, čo sa týka mojej vlastnej autonómie a mojich vlastných dvoch rokov.
Dnes dievčatá, polozdravé - polochoré, hore od pol šiestej ráno, zaspali poobede na tri a pol hodiny. Strávila som ich s Eriksonom v meditácii nad deťmi a nad sebou. Vnútorne cítim, že ako moje deti prechádzajú týmito obdobiami, prechádzam si nimi opäť aj ja. Výchova nesmeruje od nás k nim, ale aj od nich k nám. Otvárajú sa vo mne pocity z detstva, pochybnosti, hanba a zúrivosť, strach a túžba. Možno som sa spolu s Agátkou dotkla niečoho hlbokého v sebe samej, niečoho, čo sa týka mojej vlastnej autonómie a mojich vlastných dvoch rokov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára